Tillfällig flytt av vår receptionTillfällig flytt av vår reception
Anpassa textstorlek
A A A

Hyresbetalning

 

Att betala hyran i tid är naturligtvis mycket viktigt. Vi skickar inte någon påminnelse till dig om vi saknar din hyra, vilket innebär att hyresskulden blir ett inkassoärende om du missar att betala. Om du inte betalar din hyra i tid kan det innebära extra avgifter och att du riskerar att förlora din bostad.

Det här gäller för hyresbetalning:

  • Du betalar alltid hyran i förskott, det vill säga hyran för februari betalar du i januari.
  • Du ska alltid betala hyran senast den sista vardagen före varje ny månads början.
  • Det tar två bankdagar från att pengarna dragits från ditt konto tills att de är registrerade hos oss.
  • Om du betalar in hyran för sent skickas ett inkassokrav ut vilket innebär att du måste betala en inkassoavgift på nästkommande hyra.

 

Då får du hyresavin

Vi aviserar kring den 15:e varje månad, vilket innebär att du får hyresavin hemskickad cirka tio dagar innan förfallodagen. Har du e-faktura skickas avin till din internetbank. Du hittar alla uppgifter om din hyra genom att logga in på din personliga sida och sedan klicka på rubriken Mitt boende/Aviuppgifter. Om du har flera avtal hos oss kommer hyran för dessa att slås ihop på en avi så att du slipper få flera olika avier.

 

Flera olika sätt att betala hyran

Det finns flera olika sätt att betala hyran och du väljer själv vilket sätt du föredrar. Du hittar information om de olika sätten via länkarna nedan.

Betala hyran med elektronisk faktura

Betala hyran med autogiro

Betala hyran manuellt

Betala från utlandet

 

Hyresbetalning för dig som bor i studentrum

Årshyran är fördelad på tio månader. Du behöver därför inte betala någon hyra under juni och juli månad.

 

Hyresbetalning för dig som flyttar in

För att vi ska lämna ut nycklarna måste du ha betalat din första hyra. Ta med dig kvitto på att du har betalat din första hyra till din kvartersvärd när det är dags för dig att flytta in. Ett tips: Det kan vara bra att betala första hyran manuellt för att hyran ska bli betald före förfallodatumet samt innan det datum du flyttar in.

 

Hyresbetalning för dig som flyttar ut tidigare

Om du redan har betalt hyran för den aktuella månaden och den nya hyresgästen vill flytta in tidigare betalar vi tillbaka överskottet. Om du har autogiro och en ny hyresgäst ska flytta in i din lägenhet närmaste månadsskifte, måste du meddela din bank att de ska stoppa autogirot.

Om du har frågor om din hyres- eller återbetalning är du välkommen att kontakta Bostadens kundcenter på 090-17 77 00.

Hyressättningsavgift

Hyresgästföreningen förhandlar hyran för alla hyresgäster (även de som inte är medlemmar i Hyresgästföreningen) och därför betalar alla en avgift till föreningen enligt hyresförhandlingslagen. Vi på Bostaden har kommit överens med Hyresgästföreningen om att ta ut en hyressättningsavgift på 12 kronor per månad och lägenhet. För enkelrum är avgiften 4 kronor per månad. Avgiften som redovisas separat på din hyresavi går direkt till Hyresgästföreningen.

 

Kontakt

Kundcenter

Mejla: Kundcenter
Ring: 090-17 77 00

Växel

Ring: 090-17 75 00

Kvartersvärdar

Kontaktlista

Adress

Besök: Östra Kyrkogatan 2,
Moritzska gården
Post: Box 244, 901 06 Umeå

Telefontider:

Måndag–fredag 9.00–15.00

Besökstider:

Måndag–torsdag 9.00–16.30
Fredag 9.00–15.00
Lunchstängt 12–13

Journummer:

Vid allvarliga fel som inträffar efter kontorstid eller under helger ring 090-14 26 10.
Vid brand, olyckor eller inbrott ring 112.